Jak zorganizować ślub i wesele krok po kroku?

Zorganizowanie ślubu i wesela jest dość długim oraz złożonym procesem. Trzeba wtedy załatwić wiele ważnych rzeczy. Podstawą jest więc odpowiednie zaplanowanie działań i ich konsekwentna realizacja krok po kroku. Na początku określić trzeba takie sprawy jak charakter ślubu, miejsce uroczystości, a także wybór lokalu do urządzenia przyjęcia weselnego. Przy tym wszystkim trzeba mieć na względzie budżet oraz liczbę planowanych gości. Nie można też zapomnieć o wcześniejszym wybraniu dekoracji czy zaproszeń ślubnych.

Organizacja ślubu i wesela

Dla ułatwienia poszczególnych działań, przyszli Państwo Młodzi wszystkie najważniejsze informacje mogą zapisywać w planerze ślubnym. Jest to wygodne rozwiązanie, które pozwoli usystematyzować kolejne kroki i odhaczać załatwione już sprawy. Aby rozpocząć przygotowania, najpierw określić trzeba charakter ślubu. To znaczy to czy będzie on cywilny czy też kościelny (konkordatowy). Ślubowi cywilnemu mocy prawnej nadaje urzędnik, a potwierdzeniem stają się podpisy Młodej Pary i świadków w akcie małżeństwa (składane w księdze Małżeństw).

Do odbycia się ślubu cywilnego potrzebne są: dowody osobiste pary i skrócone akty urodzenia obojga narzeczonych. W przypadku kiedy jedna lub obie strony są rozwodnikami albo wdowcem/wdową, to niezbędne stają się: odpowiedni odpis wyroku sądu potwierdzającego rozwód czy też akt zgonu byłego małżonka. W przypadku decyzji o przystąpieniu do sakramentu małżeństwa w kościele katolickim, Młoda Para również w mocy prawa będzie miała status małżeństwa. Jednak wtedy przed zaślubinami konkordatowymi należy przygotować dokumenty takie jak: dowody osobiste, metryki chrztu, zaświadczenia o bierzmowaniu, potwierdzenie udziału w naukach przedmałżeńskich, zaświadczenia o spowiedzi, zaświadczenie o zapowiedzi (jeżeli była w innej parafii).

Gdzie odbędzie się ceremonia?

Planując uroczystości, podstawą jest oczywiście wybór ich miejsca: urzędu (albo miejsca plenerowego) czy miejscowości i kościoła. Trzeba zrobić to odpowiednio wcześnie, by zarezerwować termin i zdążyć złożyć odpowiednie dokumenty. Kolejny krok to ustalenie liczby gości weselnych. Dla niektórych będzie to jedynie najbliższa rodzina. Inni postawią na zapraszanie również dalszej rodziny, znajomych i współpracowników. Najważniejsze jest to, by było to zgodne z oczekiwaniami Pary Młodej. Oczywiście może zdarzyć się tak, że ustalona liczba gości zależeć będzie od budżetu weselnego. Kwota jaka zostanie przeznaczona na organizację wesela, często determinuje także inne wybory – dotyczące zespołu muzycznego, menu, dekoracji i sali weselnej. Wielkość tej ostatniej zależeć będzie od tego jak duże będzie przyjęcie. Reasumując, przynajmniej na 10-12 miesięcy przed ślubem należy:

  • ustalić charakter ślubu,
  • ustalić wstępną datę ślubu i odwiedzić kościół albo urząd stanu cywilnego, by zarezerwować datę uroczystości,
  • określić budżet jaki przeznacza się na organizację ślubu i wesela,
  • określić potencjalną liczbę gości,
  • dokonać rezerwacji lokalu na przyjęcie weselne,
  • zacząć poszukiwania fachowców obsługujących imprezy (kamerzysta, fotograf, kapela, DJ, catering),
  • stworzyć koncept aranżacji wybranej przestrzeni i zastanowić się nad potrzebnymi dekoracjami.

Jakich elementów nie może zabraknąć przy planowaniu ślubu?

Na około pół roku przed ślubem Panna Młoda powinna wybrać ostateczny rodzaj sukni, a Pan Młody garnitur. Jest to także czas na szukanie wszystkich dodatków do stroju. Kilka miesięcy przed ważnym dniem można zaplanować atrakcje dla gości, takie jak pokaz zimnych ogni czy fotobudka. Jeśli się ją planuje, to warto też wtedy zarezerwować podróż poślubną.

Żaden ślub nie może odbyć się bez przygotowania zaproszeń. Nie każdy jednak wie, że poza nimi wręczyć można także zawiadomienia ślubne. Służą one do powiadomienia bliskich o zamiarze zmiany stanu cywilnego. Przeznaczone są dla: starych znajomych, współpracowników czy sąsiadów. To znaczy dla tych osób, których nie jest się w stanie zaprosić na wesele, ale które chętnie zobaczyłoby się na ślubie. Zawiadomienie, czyli jeden z typów papeterii ślubnej, można wręczyć osobiście lub wysłać pocztą. Wygląda wtedy jak zaproszenie, ale nie zawiera informacji o przyjęciu weselnym. Co ważne, zawiadomienia ślubne mogą mieć dwojaką funkcję: albo przedstawioną wyżej – jako zaproszenie na ceremonię ślubną albo drugą – kiedy rozsyła się je przed lub po ślubie, informując o jego zawarciu. Dla kobiet jest to sposób zawiadomienia o zmianie nazwiska. Zawiadomienie może wtedy przyjąć formę zdjęcia czy eleganckiej karty. Powinno wtedy zawierać datę ślubu. Ważne jest to, by tego rodzaju zawiadomienia ślubne były zamówione w miejscu, które wykona je elegancko i jak najbardziej profesjonalnie.

Zaproszenia ślubne – co warto o nich wiedzieć?

W tym samym miejscu co zawiadomienia, zamówić można niezbędne niemal w każdym przypadku zawarcia związku małżeńskiego – zaproszenia dla gości. Wręcza się je osobom, które zaprasza się na ślub oraz wesele. Muszą zawierać informacje o adresie kościoła lub urzędu, godzinę ślubu, a także dane miejsca, w którym odbędzie się przyjęcie weselne. Dobrze też kiedy zawrze się na nich numery telefonu dzięki którym goście będą mogli potwierdzić swoje przybycie. Zawsze warto zamówić o kilka zaproszeń więcej niż zamierza się wręczyć, bo mogą stać się one przydatne w różnych nieprzewidzianych sytuacjach.

Warto postarać się o to, by styl wybranych zaproszeń pokrywał się z planowanym charakterem uroczystości i przyjęcia (np. aranżacji sali). Zapewni to jednolitą strukturę całej uroczystości i doda jej elegancji. Obecnie wybór zaproszeń jest niezwykle szeroki, mogą być one np. utrzymane w stylistyce: boho, rustykalnej, glamour itd. Bardzo często wybrane zaproszenia można spersonalizować, dodając wybrane grafiki, zdjęcia czy teksty. Przyjęło się, że zaproszenia ślubne wręcza się na około trzy miesiące przed datą planowanych uroczystości.

Jakie dekoracje ślubne będą niezbędne?

Bardzo ważnym elementem przygotowań jest także wybór i zakup dekoracji – zarówno na ślub, jak i na wesele. To właśnie one zbudują nastrój i stworzą pożądany klimat przyjęcia. Obecnie można wymienić co najmniej kilka elementów, które stały się punktami obowiązkowymi jeśli chodzi o dekoracje. Pierwszą z tych rzeczy są ozdobne, drewniane pudełka na obrączki. Wypełnieniem pudełeczka może stać się zielony mech, poduszeczka w kształcie serca czy żywe kwiaty. Można też w nich umieścić personalizowane karteczki: z imionami Pary Młodej i datą ślubu.

Ważnym elementem, który będzie dobrze wyglądał na pamiątkowych zdjęciach (tak jak ozdobne pudełko na obrączki) są dekoracje na auto, którym Para Młoda będzie jechać do ślubu. Jeśli chodzi o dekoracje na samo wesele, to bardzo ważne stają się balony ślubne. Nie muszą być to jednak znane od lat kolorowe balony lateksowe, ale np. balony złote/srebrne wypełnione helem czy też balony transparentne z wypełnieniem albo takie w kształcie cyfr i liter. Na stołach weselnych powinny pojawić się świeże kompozycje kwiatowe i piękne serwetki. Wedle życzenia mogą się na nich pojawić również wizytówki z nadrukiem nazwisk gości. Ciekawym pomysłem jest także umieszczenie na stołach drobnych upominków dla uczestników przyjęcia – na przykład w postaci pięknie zapakowanych słodyczy.

Jedna myśl nt. „Jak zorganizować ślub i wesele krok po kroku?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *